Ett steg bakåt, två framåt

För en vecka sedan satt vi på planet hit. Dagarna som passerat har varit minst sagt händelserika. En del ångest och många skratt. Ett steg bakåt när vi upptäckte att i vår närmaste park får man inte gå på gräset och inte leka med bollar. Axel var besviken. Men två steg framåt när vi lite längre bort upptäckte Huahai park och Fuxing park som var supermysiga. I Fuxing fanns det dessutom lekpark. I Huahai fanns det som i de flesta parker ett utomhusgym där kineserna  stannar till och stretchar och lyfter lite. Gymmet i Huahai dominerades av äldre män med få tänder, Axel gillade läget och spelade boll med dem.

Imorse upptäckte vi att det enda kortet där vi har vår adress skriven på kinesiska var borta. Livsviktig för att ta sig hem med taxi. Som tur var finns det ett hjälpnummer man kan ringa där alla pratar engelska. Man förklarar vart man ska och sedan ger man luren till taxichauffören och de översätter till chauffören på kinesiska. Det funkade. Andreas tog sig till Ikea och tillbaka, så nu är vårt kitchiga hem uppblandat med praktisk svensk designad plast och skötbord i ljust trä.

Idag har Axel varit hos läkaren. Alla barn måste kontrolleras innan de börjar dagis. Läkaren som var från Filippinerna sa att vi hade en väldigt stor son och var imponerad över att han kunde mer än 20 ord. Vilket de enligt sjukhusets mått ska kunna när de är två år. Med tanke på Axels intresse för kinesiska och engelska tror jag att han om några veckor kan 20 ord på vardera språken. Idag hälsade han och sa Ni hao (hej) på en man i vårt hus. Det mottogs med ett leende.

Idag har jag också gett mig ut bland alla fruktaffärer i våra kvarter. Det finns ett fantastiskt utbud och nu ska jag börja pröva allt. Jag ska be någon av Andreas kollegor att laga mat med mig någon gång så jag lär mig grunderna för olika typer av kinesisk matlagning. Vi försöker också hitta bra restauranger i närheten. Idag blev det nudelsoppa i ett hål i väggen. Axel åt, nästan för första gången sen vi kom hit, med god aptit. Snart kanske han slutar fråga om det
blir prinskorv till middag.

Axel inspekterar fågelbur i Huahai parken




Bollspel i utomhusgymmet



Risätning med pinnar



Kommentarer
Postat av: Magnus Zetterlund

Äntligen! Ett spår av existens! Härligt att lille-man frodas och gör sig hemmastadd (hoppas ni andra gör det med + den lille knodden). Nu har jag något att göra på jobbet också! Förväntar mig en färsk blogguppdatering varje morgon ;)

2010-08-30 @ 21:28:35
Postat av: Margareta Eriksson

Vad kul att "höra" hur ni har det och att det dessutom verkar bra därborta ! Nu ser jag fram emot uppdateringar !!

2010-09-02 @ 19:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0