Hongkong!

Jag menar det verkligen, om du inte funderat på att besöka Hongkong någon gång under ditt liv, tänk om. Det är en fantastisk stad. Tätt kaos av skyskrapor i centrum och 20 minuter till stranden. Staden är inklämd mellan klippor och växer på höjden i stället för på bredden, vägarna går kors och tvärs och under och över varandra, folk är överallt, det är Kina men ändå inte och till skillnad från Shanghai kan man känna doften av hav.

Under tre dagar hann vi se ganska mycket. På fredagen tog Regina och jag med killarna på en tur med "Star ferry", det klassiska sättet att ta sig mellan Hongkong ön och Knowloon och njöt av utsikten från Victoria Peak. Solen sken och alla var glada. Regina och jag var väldigt stolta över oss själva att vi lyckades ta oss runt med två barn och en ny barnvagn en hel dag i Hongkong. Barnvagnen och jag var inte riktigt överens om hur den skulle fällas ihop till en början, vilket orsakade en hel del svett och kreativa idéer från taxichaufförerna. I vagnens instruktionsbok stod att man skulle läsa den noga innan vagnen användes. De menade nog att man inte skulle göra Hongkong med vagnen innan man läste instruktionsboken. Men det gick. På reginaikina.blogg.se finns jättefina bilder från vår dag. Andreas hade med sig vår kamera på sin hajk med kollegorna.

På lördagen besökte vi Stanley, en förort vid vattnet. Axel fick bada och gräva på stranden. Han var så lycklig när han sprang runt naken på stranden. De kinesiska barnen som hade långbyxor och täckväst avundades honom. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att bo i ett radhus vid vattnet i Stanley. Livet kändes härligt obekymrat där.

Söndagen ägnades åt shopping och lekplatsen i Victoria park samt att fixa ett nytt däck till den nya vagnen som lyckades gå sönder i en rulltrappa mitt i Hongkong. Familjen Elving och barnvagnar är verkligen inte lika med sant. Men problemet åtgärdades snabbt. Vi har vanan inne att vara strandade med vagn nu. Mitt i äventyret upptäckte vi att Nils fått sin första tand och fick en förklaring till hans dåliga natthumör. När en av fem väljer att skrika en timme mitt i natten och hotellrummet är 15 kvadrat är det svårt för övriga att sova.

När man har Regina med sig till Hongkong tillåter det även att man utforskar Hongkong by night. Det kändes som en utekväll i New York, fast mer intensivt. På fredagen var vi och åt middag med Andreas kollegor på Victoria Peak. På lördagen mötte vi upp med Johan Olausson, en kompis från Kalmar nation i Uppsala. Johan spelade skivor där på lördagkvällarna och jag stekte hamburgare. Nu spelar han skivor på en East hotels bar på 32a våningen. Utsikten var bättre, maten godare och musiken fortfarande grymt bra.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0