Barfota

Idag har hösten kommit till Shanghai. Svansen på det oväder som drabbat södra Kina piskade till oss med riktig storm hela dagen. Jag insåg att det kan bli kallt även här och att garderoberna behöver uppdateras. Jag har gått i samma ballerinaskor sen vi kom ner och nu behövs det varmare don. Efter en kväll på stan förstår jag dock att det är lika bra att börja leta efter en bra skomakare. Storlek 39 verkar inte finnas att få tag på. Min ungdomsångest över att ha för stora fötter smyger på mig igen. Folk är så små i det här landet, vilket i och för sig betyder att jag för första gången i mitt liv köpt jeans utan att behöva lägga upp dem. Vår granne som har samma problem går till en skomakare i kvarteret och måttbeställer sina skor. 250 kronor för ett par ballerina tar han så det är ju en modest lyx att unna sig när alternativet är barfota. Jag måste bara träna in mitt kinesiska skovokabulär innan jag går dit.

Kommentarer
Postat av: rolf eriksson

Här har vi kallt nu. Nattfrost och hala vägbanor. Vi förberder trädgården för vinter och det mesta är gjort. När vi var i stan i fredags köpte vi långkalsonger till mig. Du behöver väl dina vinter-pjäxor men det kanske är att ta i. Idag är det +3 och sol. Farmor drabbas av cykelförbud när hon skall till simmet.Kram farmor och farfar.

2010-10-25 @ 16:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0