Med Maria på världsutställningen

I helgen har Maria besökt oss. Hon ordnar med en stor happening i svenska paviljongen på världsutställningen kommande veckan. Kronprinsessparet och äldreministern gästar Shanghai och det orsakar myket ståhej. Jag följde med Maria på lite förhandsvisning av svenska paviljongen imorse och fick möjlighet att besöka vip-delen. Extremt svenskt och väldigt fint. Kunde heller inte låta bli att lägga mig i diskussionen om var Daniel och Victoria ska sitta för att inte få fotografernas rumpor i ansiktet. Osäker på hur högt min åsikt värderades. Världsutställningen täcker en yta som motsvarar Södermalm i storlek och 100 000-tals människor gästar den varje dag, mest kineser. Runt 15 000 besöker den svenska paviljongen dagligen. Det är imponerande, men jag vet inte hur kul det är egentligen. Som en gigantisk Älvsjömässa. Andreas och jag har bestämt att vi ska gå någon dag här framöver, jag vill gärna vara där på kvällen, för att jag tror att det precis som övriga Shanghai är som mest imponerande när neonljusen blinkar.

I dag avslutar kineserna "golden week", en veckas ledighet som påbörjas på nationaldagen. Vi börjar dock vår gyllene vecka nu. Imorgon fyller Regina år, på tisdag är det Andreas tur och då kommer också Peter och Kikka (svärföräldrarna) på besök. Vi ska fira, leka, visa Shanghai och till helgen göra en utflykt till Suzhou. Det ska bli kul och vi är alla väldigt spända på vad den extra resväskan som de har med sig till oss innehåller.


På paviljongens tak


Danmark och Finland                             Den mäktiga kinesiska paviljongen



Belgien, som också ansvarar för EU:s paviljong kör en grå bunker utan fönster, vad hände med öppenheten? Skärpning Belgien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0