Xiong mao och alla de andra djuren på Shanghai Zoo

Efter mycket prat om djurparken, var det äntligen dags. Idag har Regina, killarna och jag varit på Shanghai Zoo. Djur är ett ständigt tema i familjen. Axel älskar djur. Han har fått en affisch med bilder på djur och när man trycker på dem är det en ganska entonig röst som säger namnet på engelska, kinesiska och gör djurets läte. Han lär sig namnet på engelska och vi på kinesiska, vilket kom väl till pass idag när vi skulle ta en taxi sista biten. Zoo fanns inte i chaffisens vokabulär, men när jag sa de djurnamn jag kan på kinesiska fattade han galoppen och vi kom rätt.

Zoo upplevelsen blev bättre än jag trott. Burarna är mindre än man är van vid, men vissa burar höll ändå Skansenstandard. Kineserna har dock ytterst dåligt djuruppförande. Att mata djuren var mer regel än undantag, att kasta saker på djuren för att få dem att röra på sig verkar vara standard och en krokodil fick en spottloska mellan ögonen. Pandan, som var huvudattraktion låg på ett cementgolv och såg mer död än levande ut trots att folk bankade på buren. Men Axel var glad över att få bekanta sig med lion, crocodile, tiger och monkey. Jag har redan lovat ett till besök för när jag läste godnattsaga påminde han mig om att vi inte såg elephant.


Golden monkey







Kommentarer
Postat av: Antonia

Så himla kul att läsa. Och spännande för Axel! Ni ser ut att må bra!:)

2010-10-07 @ 18:07:56
URL: http://antoniahultin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0