Första läxan gjord

Imorgon 09.00 är det dags för mandarinlektion två. Läxan är precis avslutad och jag kan konstatera att fördelen med mandarin är avsaknaden av grammatik. Inga genus, orden tycks mest vara att stapla på varandra. Nackdelen är uttalet, mycket märkliga "sch" ljud. Tecknen får jag nog lära mig nästa gång jag bor i Kina.

Den här helgen har varit så extremt grå. Ingen sol, bara moln och regn. Vi har besökt Yu Yuan trädgården i gamla stan, träffat några grannar, sjungit Axels dagissånger och introducerat mat i Nils liv. Föga förvånande gapade han glatt och svalde.

Allvaret har också präglat helgen. I lördagsmorse dog red fish 1, i lördagskväll flöt nummer 2 upp och ner och i dag bevittnade jag hur den sista lilla röda fisken gav upp. Axel har inte noterat att vi återigen är fyra (+1) i familjen. Han tappade ganska snart intresset för husdjuren.

Några bilder från helgen

Nu även med banan som föda



Axel leker doktor och konstaterar att Nils är frisk



Yu Yuan trädgården



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0