Fuxing park

Att gå i en park i Shanghai är en fantastisk upplevelse. På något fantastiskt sätt lyckas de stänga ute allt trafikkaos och skapa en lugn oas. I dag besökte Regina, Axel, Nils och jag Fuxing park. Axel älskade det. Han sprang runt, åkte karusell, tog alla gubbar i hand och klättrade i lekparken.

Folklivet i parken är minst sagt rikt. Under ett litet tak precis vid en damm pågick sånglektioner, utanför tehuset satt gubbarna och spelade kort, på en öppen plats hade någon satt på musik och ett 20-tal par dansade. Överallt utövas tai chi eller är det kanske qigong.. personer som gör rörelser i extremt långsam takt. Jag längtar tills expon är slut och myndigheterna häver förbudet att gå runt i pyamas. Då kommer folklivet bli ännu roligare att studera. Ganska ofta ser man folk som trotsar förbundet och går runt i sin nattdräkt. Jag gillar det, pyamas är skönt, jag ska köpa många.

Fuxing park är på det hela taget en väldigt harmonisk plats, förutom den jättelika statyn av Marx och Engels som helt plötsligt påminner dig om i vilket land du befinner dig. Komunistiska monument till trots  tror jag att Fuxing kommer att bli ett av våra favorit tillhåll här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0