Nattvard, tonårsföräldrar och valfrossa

I helgen har vi för första gången sen vi kom till Shanghai lyckats att ta det lite lugnt. Ett besök i poolen, ett på snabbköpet och ett i kyrkan är det vi hunnit med.

Vi går nästan aldrig i kyrkan hemma men tänkte att det var ett bra sett att träffa lite barnfamiljer och få sjunga lite svenska sånger. Andreas plankade in på övriga familjens medlemskap, men kompenserade det med kollekten. I kyrkan fann vi en liten men trevlig skara svenskar. Prästen Lennart, som tjänstgjorde i Thailand under tsunamin, lyckades trollbinda Axel så pass att han nästan var tyst en hel timme. Några högljudda förfrågningar om vad han pratade om den där prästen, om det inte gick att få ett kex (oblat) till och varför han inte fick smaka på vinet blev det, men i övrigt en mycket tyst gosse. Mot slutet fick Axel frågan vad han hette och passade då på att berätta vad hela familjen hette och lite övrigt som han hade på hjärtat. Många skratt i kyrkan och som tur vad blev han avbruten innan han hann bli för intim. Kvällen avslutades med het och god sichuan mat på Pinchuan. Vi har nu börjat att dricka te till maten när vi äter kinesiskt. Igår blev det ett väldigt sött men gott mandelte.

Vi har också prövat på hur det är att vara tonårsföräldrar. Regina har hittat vänner och har kastat sig in i Shanghais intensiva uteliv. Ja, vi vet ju inte hur intensivt det är. Vi har hunnit med varsin kväll ute på fyra veckor och var båda hemma innan midnatt. Men det verkar intensivt. Tanken på vad vi själva gjorde på nätterna när vi var 19 gör oss inte lugnare, men det är bara att vänja sig, försöka vara lika coola som mina föräldrar var när jag började gå ut och tacka för att vi om 15 år kanske är mer förberedda än andra föräldrar. Jag lovar att jag inte ska försöka låna ut några "trevliga" kläder eller fråga om jag får hänga på ut, även fast jag är lite sugen...

Nu kollar vi på CNNs rapportering om det svenska valet. Imorgon är det valvaksfrukost i Shangahai och jag hoppas innerligt att Sverige har en stark borgerlig majoritetsregering imorgon när jag vaknar.

Lägger upp några bilder från de senaste dagarna.

Nils tränar på att sitta och tar stöd av hullet och en handduk




Två andra mätta killar




Kommentarer
Postat av: Magnus Zetterlund

Men Cheesus! En rosa Buddha! Vad äter den lille gossen?



Hanna, med tanke på att du redan är ombloggad med några kilometer av Regina så dröjer det väl inte länge förrän du sätter upp stålgaller kring vinet som Hasse gjorde när du var i nämnda ålder ;)

2010-09-19 @ 16:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0