Mei you

Service i Kina lämnar ofta ganska mycket att önska. Det kan kanske förklaras av att dricks inte är så vanligt förekommande. Taxichaufförer är till och med förbjudna att ta emot dricks. Standardsvaret när man frågar om något är ofta - Mei you - har inte. Orkar man stå på sig och det kinesiska ordförrådet räcker till hittar de oftast det man frågat efter.

När vi flög till Hainan med China Southern, ett stort kinesiskt flygbolag bad vi om ett säkerhetsbälte till Nils, vilket flygbolag är skyldiga att ha, var svaret "Mei you". Efter mycket argumenterande ställde jag mig upp när planet körde ut på landningsbanan och förklarade att utan säkerhetsbälte sätter jag mig inte ner. Då hittade de ett bebisbälte. Lite rättshaveristisk metod, men den funkade. På vägen hem räckte det med argumentationen, jag behövde aldrig ställa mig upp.

På hotellet på Hainan bad vi om en mindre sked till Axel att äta med under lunchen.

- Mei you
- Men ni hade ju en vid frukosten

Då hittade servitören en.

Ikväll saknades saltgurkan i vår matvaruleverens.

- Mei you
- Kan du be din chef ringa upp mig?

En timme senare levererades saltgurkan.

Visst är det små vardagsbekymmer, men ändå irriterande. Det mest irriterande senaste tiden var när vår hyresvärd hävdade att han lagat vår kökskran. Då såg den ut så här.



Han kom tillbaka två veckor senare och lagade den.


Kommentarer
Postat av: kominken

Haha! Nej kranen ser inte så lagad ut!

2011-01-14 @ 18:59:23
URL: http://kominken.wordpress.com
Postat av: Magnus Zetterlund

omg, du har ju blivit en hysterisk morsa! :D

2011-01-18 @ 23:49:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0