Saltet är slut

Det går inte att få tag på salt i Shanghai. Kineserna har bunkrat och det första dödsfallet p.g.a. överkonsumtion av salt har konstaterats. Det är jod alla vill åt, men glömmer att salt inte är så nyttigt i stora mängder.

Utvecklingen i Japan oroar mig och jag vet inte hur stor tilltro jag ska ha till japanerna. Just nu känns kinesernas historiskt dåliga relation till japanerna som en fördel. Jag tror inte att Kina kommer att vara sist med ett importförbud om det visar sig att radioaktiviteten i japanska livsmedel kan vara skadlig. Å andra sidan är inte Kina det land är bäst på att ge vare sig information eller korrekt information om väsentliga saker. Vi har jodtabletter om faran skulle vara framme. Men jag tror att jag utsattes för mer strålning i samband med Tjernobyl än jag riskerar att göra nu.

De jag träffat som oroar sig minst för skalvens konsekvenser är japaner. Det kanske beror på att de följer japansk media som inte visat sig vara helt korrekt.

Ska ni till Shanghai får ni gärna ta med en burk salt. Vårt är slut.


Kommentarer
Postat av: Magnus Zetterlund

du som har umgåtts med min käre, saltlagrande fader, vilken sort?

2011-03-28 @ 22:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0