Flitens lampa

Det har blivit mycket läxläsning hemma på sistone. Axel får hem små läxor i matte och skrivning över helgen och jag har diktamen på  nya tecken två gånger i veckan. Tempot är högt men vi lär oss mycket nytt. Det är ganska coolt att lära sig läsa igen samtidigt som sin son.

Hjärnan hos en 3,5 åring snurrar dock snabbare än på en 30 +. Det märks att det var 13 år sedan jag läste språk sedan. Men jag är så glad att jag får chansen att göra det igen. Att cykla till universitetet varje dag och träffa mina klasskompisar som kommer från fjorton olika nationaliteter är upplyftande.

Att jag kommer från den gamla världen blir tydligt när man sitter bredvid en 19 åring från Kazakstan som talar ryska, engelska och franska perfekt och nu ska bli flytande på kinesiska ett år. Jag vill vara säker på att få ett bra jobb sa hon. Ja, det lär inte vara några problem. Det är bara att inse att de är dags att sluta sitta still på sin gamla europeiska rumpa och leva på gamla meriter. Världen förändras. Snabbt.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0