Kusinen från landet

Igår lyssnade vi på Birgitta Lindqvist som berättade om sin senaste bok Grymhet. En novellsamling om kulturrevolutionen och dagens Kina. Birgitta bodde två år i Beijing under kulturrevolutionen och upplevde då ett helt annat Kina än vad vi upplever som bor här idag. Birgitta beskrev det som att varje gång hon kommer tillbaka är det ett nytt land hon kommer till.

Jag fascineras varje dag över hur förändringen av ett samhälle kan gå så snabbt. Den extrema rikedomen vissa upplever samtidigt som att majoriteten av kineserna är så fattiga. De kommunistiska "alla-är -lika-alla är kamrater" känns väldigt frånvarande.

Som västerlänning i Kina hamnar man någonstans mitt emellan. Vi har det mycket bättre än de allra flesta, men när det kommer till lyxkonsumtion är vi ingen intressant målgrupp. Det krävs nog en nyrik kines för att spontanköpa en Ferarri. Vilket jag fick berättat för mig hade hänt.

Det är bara att acceptera här i vårt hus är vi kusinerna från landet. Igår när vi kom hem efter en cykleturen stod grannens Ferarri och blänkte i solskenet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0