Påskhummern

Igår bestämde vi oss för att vi påbörjat en ny tradition. Påskhummer. Vi åt en helt fantastisk god middag där gamla påskrecept mötte nya. Förberedelserna var långa. Men resultatet välvärt det.

På förmiddagen åkte jag och grannen Mattias ut till Shanghais fiskmarknad för att köpa hummer. Efter att ha sett alldeles för många sjögurkor och lite översättningshjälp av min I-phone lyckades vi köpa tre stycken en kilos kanadensiska humrar.

Efter en tur på tunnelbanan och en paus i badkaret mötte de sitt öde i vatten, salt, socker och dill. På kvällen serverades de mellan laxen och lammet tillsammans med champagne. Repris nästa påsk är ett måste.

Sjögurka, en märklig delikatess

På väg hem på tunnelbanan

Nils 11 månader, Shanghai 8 månader och vi stannar många till

Nils fick fira sin 11 månadersdag med äggletning på gården. Påskharen var på plats, alla barn mumsade chokladägg och utanför staketet flockades kineser som undrade vad vi höll på med.

Shanghai känns verkligen som hemma nu. Så mycket som hemma att vi efter långa diskussioner många listor  med för och emot och ganska mycket tårar bestämt oss för att stanna många månader till, ända tills till julen 2012.

Det känns som om äventyret bara har börjat och att återvända till Stockholm för gott till sommaren hade inte känts oavslutat. Andreas har kul på jobbet, vi har träffat fantastiska vänner, Axel har börjat att lära sig två nya språk och stannar vi längre får jag chansen att göra något mer än att bara vara föräldraledig i Shanghai. Vi har också hittat en fantastisk stor och härlig lägenhet med både golvvärme och diskmaskin (sällsynt i Shanghai) på fina Anfulu mitt emot stans bästa bageri. I juni går flyttlasset.

På hemlängtningskontot står såklart vänner och familj, naturen och livet runt Katarina Bangata. Men det finns ju kvar och vi hoppas att vi får ett långt och skönt sommarlov i Sverige.

På äggjakt med mamma och storebrorsan

Marx, Engels och Nils på playdate

Varje tisdag är det svensk lekträff i Shanghai. Denna vecka sågs vi i Fuxing park. Det märks att Nils har tillbringat större delen av sitt liv i Kina. Han gör precis som kineserna. Stretchar i parken och ler framför kommunistiska idoler.

Att utsättas för så många kommunistiska intryck under sitt första år kanske gör att han inte känner att det är nödvändigt att göra den klassiska röda revolten mot sina föräldrar i tonåren. Vi hoppas i alla fall.

Skosömmerskan

Äntligen har jag tagit mig i kragen och beställt ett par nya skor. Svarta ballerina storlek 39 finns inte i Shanghai. Jag gick till skomakaren på hörnet. Där sitter de och syr de skor man beställer. Skomakarn ritade av min fot på ett skrynkligt papper och sa att de skulle ta en vecka. Vi får se hur resultatet blir.

Med känsla för fejk

Det går inte att inte lockas av Shanghais utbud av fejkprodukter och vill man träffa svenska i Shanghai är det bästa stället att besöka fejkmarknaden på Nanjing lu. Vi verkar ha en ganska tragisk böjelse för billiga, oäkta och ganska ofta dåliga märkesprodukter.

Men det är bara att erkänna mina tre Celine väskor glädjer mig trots att de kostade mindre än en äkta tillsammans. Nils gillar dem också. Han kryper ganska ofta runt med en väska på släptåg.

På hög höjd

Jag undrar hur statistiken över kinesiska arbetsolyckor ser ut. Den här mannen hängde utanför vårt fönster på 21:a våningen förra veckan. Nils stod och flirtade med honom, men han fick sluta, jag insåg att koncentrationen hos målaren på gungan behövde fokuseras till annat.

Renoveringen i vårt Compound fortsätter. Idag noterade vi att de tagit ut alla fönster i Jackie Chans lägenhet. Stor renovering på gång, klart att han kommer flytta in snart.

Sovande sötnosar

Gäster i Shanghai

Gäster i Shanghai är något som de flesta excpats har gott om och det förstår jag. Shanghai borde alla besöka. Ibland hinner man knappt byta lakan mellan besöken men det är kul. Förutom föräldrar och syskon så har min kompis Maria varit här och om tre veckor väntar vi min kusin Magnus och hans flickvän. Dessutom guidar vi runt Andreas kollegor som dyker upp då och då.

Gästfriheten är dock inte ovillkorad. Varje besök föregås av långa beställningslistor. Sempers barngröt (minst fem paket), några burkar barnmat, smörgåsrån, lakrits, bamsetidningar, Zoegas kaffe, de senaste dagstidningarna och gärna en Filter eller Fokus. Halva resväskan brukar vara till oss. Men den halvan brukar fyllas av diverse fynd från Shanghais marknader på vägen hem.

Snart kan vi ta betalt av andra besökare i stan för våra Shanghaiguidningar. Vi har en tur för den shoppingsugne, en för den som vill äta dumplings och allt annat gott, en för den som mest vill strosa och kolla på folklivet i parkerna och en skyskrapetur. Alla turer kan kombineras och individanpassas.

Den som tycker allra mest om besöken är Axel. När Alex kom hoppade han upp och ner flera minuter och varje morgon var höjdpunkten att få väcka sin farbror.

Killen som hurrar för barnmat och smörgåsrån

Alex på skyskrapeturen

Alex på restaurangturen med två av våra bästa guider

Axel 3 år!

I lördags, den 9 april, var det så äntligen dags. Födelsedagskalas, tårta och presenter. Solen sken i Shanghai och efter uppvaktning på sängen och frukost gick vi ner på gården för att förbereda kalaset. 10.30 kom de första gästerna och sedan var det full rulle fram till fiskdammen. Alla de svenska barnen var helt med på vad en fiskdamm är. De kinesiska, franska och amerikanska barnen tyckte mest att det var konstigt att Axels pappa satt bakom ett skynke och satte fast godispåsar på ett fiskespö. Som dessutom liknade ett kvastskaft med en tvättlina.

Idag hävdade Axel att han var åtta. I am eight. Han har nog fått hybris, och glömt att han missar ett antal kalas om han hoppar över så många år.

Tårtan var nog höjdpunkten. Muffinsar formade till en trea med en ätbar tågbana på. Det blir favorit i repris i oktober fast då dubbelt så stor, med två treor.

Happy birtday och Ja må han leva för treåringen

Ljusblåsning

Sophie, Gustave, Axel och Etienne mumsar

Nils gick från famn till famn, här med grannen Sofia

Bästa presenten, vesslan, ett måste för alla barn i Kina

Arvid är fem och kan sladda med sin...

Linda assisterar vid fiskdammen

Dagiskompisen Sophie får hjälp av pappa Robert

På konsttur till Moganshan lu

Söndagens utflykt gick i kulturens tecken till Moganshan lu, Shanghais galleridistrikt. Vi konstaterade att kinesisk modern konst är svår att förstå. Springande hästar blandas med Mao och buddhor i röd lack. Några fina saker fanns det, men en investering kändes inte aktuellt.

Axel gillade det. Området är fritt från bilar och barn kan springa runt. Han konverserade gallerister på såväl kinesiska som engelska. Vårt besök, Alex,  får fortsätta sin Shanghai upplevelse med Duck king och peking anka ikväll.