Back in town!

Hej bloggen och hej Shanghai! Nu är sommarlovet snart slut och hela familjen är tillbaka på Anfu lu i Shanghai. Efter några nattsuddande jetlagsdagar är vi tillbaka även i sinnet. Jetlag och barn är verkligen inte en bra kombination och det verkar inte finnas några tips att ge för att göra det drägligare.

Sommaren har varit fantastisk. Smultron, kompisar, familj, färskpotatis, bad och regnpölar. Men nu är det verkligen skönt att vara hemma igen. Skillnaden mot ett år sen när vi kom till Shanghai och till Kina är gigantisk. Då kände vi ingen, nu har vi träffat kompisar varje dag. Då förstod vi inget, nu kan vi, eller i alla fall jag, så mycket kinesiska att det funkar. Då var det en skräckupplevelse att handla, nu handlade Xiong och fixade middag till oss. Är du ny i Shanghai kan jag bara säga, det kommer att kännas bättre. Mycket bättre.

På torsdag slutar sommarlovet. Axel och Nils börjar dagis och Andreas ska tillbaka till kontoret. Själv påbörjar jag mina mandarin studier på Jiatong University i mitten av september. Idag besökte vi Nils dagis, the Nest, och träffade hans fröken. En trygg och energisk finlandssvenska. Han kanske blir den första i den här halvfinska familjen som kommer att kunna kommunicera med kusinerna i Karelen.

Shanghai by night, från vår balkong


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0