Utanförmänniskor

För mig har ord som uppehållstillstånd, immigrant eller invandrare aldrig varit en del av min vardag. Men nu är det det. Det är vi som är utanförmänniskorna, waigoren och det är vi som måste stå i långa och många köer för att få rätt papper, med rätt stämpel och träffa läkare för att få vår hälsa bedömda. Tillskillnad från många av de som söker uppehållstillstånd runt om i världen för att de verkligen behöver det så har vi hjälp och får färdiga mappar med papper och stämplar som det bara är att visa upp när man hittar till rätt tant bakom rätt disk.

Eftersom vi nu ska stanna här längre ska vi vistas i Kina med ett riktigt arbetsvisum och ett ordentligt uppehållstillsånd. Det innebär lite pappersarbete. I fredags var det dags för hälsokontroll. En kafkaliknande upplevelse, du kommer att gilla det sa Andreas.

Först en timme i två köer. En kö som ledde till en dam som kollade alla papper och satte fast fotot på rätt plats och en kö där de tog ett nytt foto och gav tillbaka alla papper. Sen till omklädningsrummet. "Take off everything on your upper body". Efter det började köandet till olika läkare. Alla sökande gick runt i lika morgonrockar och efter varje läkarbesök pekade doktorn på en skylt där det stod " Now go to room nr xxx". Synkoll, EKG, blodprov, lungröntgen, ultraljud av diverse organ och klämma och känna på magen. Skära besöksrum med skärmar som jag kände igen från TBC-kliniker i gamla filmer. Läkarna var rakt på sak, "open your clothes" "more". Till sist. "Put on your clothes".

Om jag gillade det. Tveksamt. Men jag är i alla fall en centimeter längre i Kina än i Sverige!

Byggnad tre, Health care of Shanghai International Travel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0