Fredagsmys

Fredagsmys borde snart bli ett av Svenska akademins nya ord, om det inte redan är det. Detta måste för alla barnfamiljer gäller även i Shanghai.

Vårt fredagsmys började redan när vi vaknade. Axel var på strålande humör och satt och läste högt för oss i soffan när vi åt. Xiong kom tillbaka idag och möttes med kramar och glädje. Vi och lägenheten har saknat henne. Nu jagar hon dammråttor.

Axel och jag tog en taxi till dagis. Varje dag vill han ta med sig en ny bok och läsa på vägen och visa för fröken. Idag var det Konstapel Katt. En katt som jagar kaktjuvar på Vetekatten. Axel har äntligen börjat prata på dagis. Hans första meningar var " My tummy is big" och "This is giraffe". Känns som en bra början.

Efter dagislämning promenerade jag till en bra frukt- och grönsaksaffär på Wulumuqi Lu och köpte jordgubbar. Nu är det säsong för jordgubbar i Shanghai och vi frossar. Ikväll blir det jordgubbar och Mango till efterrätt. Eftersom det är fredag unnade jag mig också en fikastund med kaffe och pain au chocolate. Det som jag gillar mest med Shanghai är kontrasterna. I ena gathörnet kan man köpa dumplings för en krona, i det andra dricka fin kaffe och äta perfekta franska bakverk. Det bästa av två världar.

På vägen hem förstod taxichauffören som vanligt inte mitt uttal. Vad han däremod förstod var när jag sa. Jag hittar, kör Huai hai lu och sväng vänster på Madang. Nu bemästrar vi den här stan.

Högläsning


Kvällens efterrätt


Kommentarer
Postat av: Magnus Zetterlund

Vad koolt att han förstod blandningen av kinesiska och svenska! :D

2011-02-16 @ 20:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0