Childrens day

I onsdags var det barnens dag i Kina. Barnen firades över hela landet. I en stad kläddes barnen ut till rödgardister med vapen och allt. För vår del innebar det att Axels dagis bjöd in till uppträdande på morgonen och gav barnen ledigt resten av dagen.

Axels klass dansade med rockringar till en discodänga och sedan sjöng de favoriten "I´m a little teapot". De såg ut som ett kommunistiskt gymnastiklag på 70-talet. Materialet på de röda och vita dräkterna de bar kändes som gymnastikdräkterna jag hade tidigt i livet. På genrepet dagen innan D-day vägrade Axel att ta på sig den till hans frökens stora förtvivlan. Hon gav mig dräkten när jag hämtade och sa att det var mitt ansvar att den skulle på dan efter. Att skilja sig från mängden eller att komma i spindelmannendräkt istället för som stjärngosse, vilket betraktas som gulligt i Sverige, finns inte på kartan här.

Under uppträdandet var allt frid och fröjd. Axel dansade på, precis lika mycket i otakt som de övriga i hans klass, men var glad. Sen gick vi och badade och åt kex.

Snygg med dräkt, pannband och rockring (Tjejen med tofsar längst fram, Madeleine, är Axels första förälskelse. När vi fikade med hennes familj i helgen sa Axel till Madeleines mamma "Madeleine is not my classmate she is my friend")


Hela Bumblebee klassen uppradade med teacher Ruth och teacher Lilly


Bumblebees visar hur tekannan ser ut när man häller ur den




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0