Föräldramöte på kinesiska

I veckan vad det dags för K1 Bumblebees första föräldramöte. Strax innan mötet började slog det oss att vi var de enda ickekineserna i rummet. Sen hälsade Axels ena lärare välkommen, på kinesiska och fortsatte att berätta om dagarna på dagis, på kinesiska. Ibland sa den engelskspråkiga läraren lite, men annars satt vi ganska frågande. Jag kände igen några tecken på PPT-bilderna och fattade två skämt. Lustigt nog var vi rörande överens om att läraren var väldigt förtroendeingivande och verkar ha koll på sina saker. Mot slutet levde vi oss in i rollen som svenska engagerade föräldrar och ställde mötets alla frågor.

Axel är inte den enda i klassen som inte har kinesiska som sitt modersmål, men de är i minoritet. Tydligen och tyvärr verkar barnen gruppera sig efter vilket språk de talar. Axel har tagit rygg på Ava, en mulattjej från Australien som är klassens ledare. Jag tror att det är en bra strategi, men jag hoppas och tror att det om några månader känns lika naturligt att leka på kinesiska som på engelska. För oss var det en bra lärdom att sitta frågande på föräldramötet, nu tror jag att vi förstår Axel bättre när han tycker timmarna på kinesiska är svåra att hänga med i.

Axels klass första dagen på terminen. Hitta svensken!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0